søndag 19. februar 2017

Damsgårdkofte

Jeg har endelig gjort ferdig damsgårdkofta til meg selv! Det var ikke det at den tok så lang tid å strikke, men jeg ble ikke fornøyd med fargevalget... Jeg la den bort noen måneder, før jeg nå tok den fram igjen for å gjøre om den:

Det er fire farger i damsgårdkofta, og da jeg holdt nøstene sammen, syntes jeg de matchet fint og at den brune ville bli en ok kontrastfarge. Men etterhvert som mønsteret skred frem, syntes jeg den ødela mer enn bidro...

Jakken er strikket ovenfra og ned, og siden det brune mønsterfeltet var helt i starten, måtte jeg eventuelt rekket opp omtrent hele jakken for å bli fornøyd. Det var altså helt utelukket! Da er det godt å kunne sette en omgang på en rundpinne, klippe av en maske og ta ut en omgang, for så å rekke opp den delen av mønsteret man ikke vil ha :-)

Her er øvre del av mønsteret adskilt fra resten av kofta, og klar til opprekking.

Etter å ha rekket opp alt det brune, strikket jeg opp mønsteret igjen med hvitt der jeg hadde hatt brunt, og masket så sammen de to koftedelene. Det ble kjempebra!

Jeg valgte å ikke ha mønster nede ved vrangbordene, slik det er på originalen.


Kofta er strikket i garnet Hverdags fra Du store alpakka, bunnfarge 563.

Just finished assembling a woolen jacket I knitted last year. I ended up not being satisfied with the color mix, so I put it away before assembling. Since it was knitted top-down, I managed to separate the jacket into two parts, and then unravel the brown patterns. Then I knitted it anew with white, and weaved it stitchwise to the rest of the jacket. Worked marvellously :-)