torsdag 23. februar 2017

Ny personlig strikkerekord

Jeg tror jeg har satt ny personlig strikkerekord, og nok en gang bevist at jeg arbeider best under press! I forrige uke bestilte jeg time til familiefotografering, og fotografen mente at vi kunne ta med strikkegensere og ta noen utebilder. Siden vi alle har hver vår Marius, tenkte jeg at det ville bli flott. SÅ oppdaget jeg at juniors genser var for liten... Jeg handlet garn på tirsdag, begynte å strikke på onsdag, og den var ferdig montert på søndag kveld!


Jeg begynte å strikke etter mønster, før jeg så at det ville bli en altfor vid modell til slanke gutten vår. Så da rekket jeg opp en halv arm, og ordnet eget mønster:

Størrelse: 14 år
Garn: PT5 Sport fra Rauma
- farge 568: 8 nøster
- farge 504: 1 nøste
- farge 566: 1 nøste
Pinner: 3,5mm

Ermer: Legg opp 50 masker, 18 omg vrangbord 1 r/1vr. Øk 8 masker på første rettomg. Øk 2 m midt under ermet hver 8.omg 12 ganger (= 82 m). Strikk ermemønster, deretter 5 omganger vrang til belegg.

Bole: Legg opp 190m, strikk 18 omg vrangbord 1 r/1 vr. Øk 12 m jevnt fordelt på første rettomg. Glattstrikk 32 cm, legg opp 4 masker i hver side som strikkes vrang resten av bolen (til å klippe ermehull i). Strikk mønster. Mask sammen skuldrene, marker halsutringning og sy dobbel rettsøm, klipp ut, deretter sikksakk over sårkanten. Plukk opp masker foran i halsutringningen og strikk 18 omg 1 r/1 vr, fell løst av, og sy halskanten ned på innsiden. Jeg hadde 74m på halskanten, og ville helst hatt den litt videre, men junior ville ha den slik ;-)

Det hører med til historien at jeg syntes fargene på minstemors Marius ikke passet med genserne til oss fire andre. Husbonden sa smilende "du strikker vel bare en ny, det er fortsatt tre dager igjen til fotografavtalen!" Men altså, DET orket jeg ikke... Fikk heller låne en Marius av dattra til venner av oss :-) Takk, E!

Having booked an appointment at the photographer for a family photo session, and planning for everyone to wear the Marius sweaters, I realized that junior's sweater was too small... I hurried to the store to find yarn, and then finished knitting and assembling the new sweater in 5 days, which I believe to be a new personal knitting record for me!

Ingen kommentarer: