onsdag 9. januar 2013

Flettet venninnearmbånd med 7 tråder

Det var semesteroppstart for barneklubben på bedehuset i dag, og 24 glade barn kom. Kjempekjekt! Dagens hobbyaktivitet var å flette venninnearmbånd med 7 tråder. Det høres kanskje vanskelig ut, men det er en smal sak når man fletter på ei pappskive! I tilfelle flere vil prøve, legger jeg ut fremgangsmåte her:
 
Klipp ut en pappskive på ca 10-15 cm i diameter. Tegn 8 diagonaler, klipp snitt halvt inn på strekene. Klipp 7 tråder på ca 50-60 cm i ulike farger, knyt dem sammen i en ende. Lag hull midt i pappskiva og putt knuten igjennom skiva. For videre forklaring: se bildene ovenfor markert med tall:

1. Fordel trådene i hvert sitt snitt
2. Se for deg sirkelen som ei urskive. Hold snittet uten tråd ned på kl 6. Flytt tråden som er i snitt kl 11 til kl 6
3. Snu sirkelen slik at det tomme snittet er på kl 6 igjen
4. Flytt tråden fra kl 11 til kl 6

Og slik fortsetter man helt til båndet er i ønsket lengde. Dra i knuten på baksiden for å "hente ut" båndet innimellom.
 På bildene ovenfor ser dere testarmbåndet mitt både før flettingen startet, underveis og tilslutt.
 
Jeg brukte moulinegarn på testbåndet mitt, men det ble litt tynt, så på barneklubben hadde jeg laget klart skiver med ullgarn istedet, det fungerte bra :-)

Weaving friendship bracelets with 7 threads was the craft for today's spring semester opening of the kids' club at our bethel. Michael Ann offers an English instruction.

Ingen kommentarer: