tirsdag 29. desember 2009

Guttelue


Englegutten ble plutselig eier av en ny ullue etter at mamma'n fikk strikkeabstinens :-) Hadde i grunn ikke ordnet meg med så mye håndarbeid til ferien, men plutselig MÅTTE jeg bare litt... Garn fant jeg i mammas garnlager her i Trøndelag, og fargene sto jo fint til engleguttens vinterjakke.
-
Mønster:
Pinner: 4mm
Strikkefasthet: 23m = 10cm
Størrelse: 51-53cm i hodeomkrets

Legg opp 120 masker. Strikk *2vrang, 3 rett* omgangen ut. Fortsett dette mønsteret i ulike fargestriper til lua måler 17 cm. Strikk *2vr, 1 rett, 2 rett sammen ut omgangen. Strikk 3 omganger *2 vr, 2 rett*, på neste omgang felles det ved å strikke *2 vr sammen, 2 rett* ut omgangen. Strikk 2 omg *1 vr, 2 rett*. Fell ved å strikke *1vr, 2 rett sammen*. Siste felleomganger:

1: strikk *2 rett, 2 rett sammen*
2: strikk *1 rett, 2 rett sammen*
3: strikk *2 rett sammen*

Kutt tråden og dra den igjennom de resterende 12 maskene. Fest løse tråder. Voila!
-
I didn't really bring a craft for the holidays, but all of a sudden I just HAD to knit something :-) I found yarn at my mum's, and then I knitted a ribbed hat for angel boy. Pattern is included in Norwegian, but the experienced knitter will easily make a similar one without pattern :-)

2 kommentarer:

Maria sa...

Denne har jeg lyst til å prøve meg på ja.
Takkfor at du deler mønster.

Eli Kristin Magnussen sa...

Tusen takk for at du deler oppskrift! Nå har jeg strikket en guttelue og forklaringen var superenkel. Har linket til deg her! ;)

Ha ei fin helg! :D