fredag 29. november 2019

Bestemorrute som tovet sitteunderlag

Etter hvert har lageret med rester av garn etter tova votter og tøfler blitt stort, så jeg bestemte meg for å bruke opp litt av det. Resultatet ble 9 sitteunderlag 😄


Etter hekling, tovet jeg dem i maskina (2 stk sammen på mix-funksjon med nedsatt sentrifuging til 800). De passer perfekt i bilsetet nå på kalde vinterdager!

Bestemorruta starter med 4 lm i en ring, deretter 3 lm i bue og 3 st, med økning i hvert hjørne.

Jeg brukte heklekrok 6 mm og for det meste fritids- og vamsegarn, og da gikk det med 4 g garn på første farge, deretter økte det med 2-3 gram pr omgang. Mine sitteunderlag har 10 omganger, men det er jo lett å hekle flere runder hvis man vil ha det større. Til slutt heklet jeg en runde fm (1 fm i hver st, og 3 fm i lmb) i samme farge som 10.omgangen.

This is me trying to decrease my surplus yarn storage... The result is nine granny squares that I machine felted 😄 I love the warmth and comfort of the one I placed in the driver's seat in our car!

Ingen kommentarer: