torsdag 13. juni 2019

Koldtbord til konfirmasjon

Junior ønsket seg koldtbord til konfirmasjonsmiddagen. Det er jo egentlig veldig grei mat, for da finner som regel alle noe de liker. I tillegg går folk litt rundt og prater på en annen måte enn om de sitter stille og blir servert.

Jeg forberedte og laget det meste selv. Det anbefales kun hvis man liker å lage mat, har mye ledig tid de siste to ukene før selve dagen, har god plass i fryseren, og vet at man har flinke folk som kjøkkenhjelpere på konfirmasjonsdagen.

Det er utrolig vanskelig å beregne mat til koldtbord, og problemet er vel heller at man har for mye i stedet for for lite... Siden konfirmasjonen var på en torsdag, og vi skulle ha 13 overnattingsgjester som ble over helga, var det egentlig veldig greit med rester å kose seg med. Likevel har jeg notert meg hvordan jeg ville beregnet annerledes hvis jeg skulle planlagt kun for selve konfirmasjonsdagen med 40 gjester:


1. VÅRRULLER
Jeg laget 110 vårruller på forhånd som jeg frøs ned ustekt. De tok jeg opp fra fryseren kvelden før og lot stå i kjøleskap over natta. Kjøkkenhjelperne frityrstekte dem før servering. Disse var veldig populære og det viktigste på koldtbordet i følge konfirmanten selv 😋 Vi hadde 30 vårruller igjen, men de forsvant på første "reste-måltidet" dagen etter.

2. KARBONADER
Jeg kjøpte 50 ferdigstekte karbonader, men halvparten hadde vært nok.

3. SALTKOKTE POTETER
Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte da jeg kjøpte 70 nypoteter 😅 Her hadde også halvparten vært nok. Jeg kjøpte løs vekt, slik at jeg kunne plukke poteter som var omtrent samme størrelse. De ble kokt etter oppskriften hos Trines matblogg. (5,5 kg potet, 4,8 kg havsalt, 4,8 liter vann).

4.BROKKOLISALAT
Også en veldig populær rett! Jeg tredoblet oppskriften, og kunne nok evt bare doblet den. Men den er så utrolig god, at det var kjekt å ha litt rester til overnattingsgjestene 😊


5. PASTASALAT
Enda en favoritt blant konfirmanten, gjestene og overnattingsbesøket! Jeg laget dobbel porsjon, men enkel porsjon hadde vært nok.

6. WALDORFSALAT
Denne salaten ble laget av 2 store bokser fløte (+ 8 epler, 6 små ananasbokser, 2 pakker blå druer, 1 boks valnøtter, 1/2 nykål) kvelden før, men det hadde nok holdt med halvparten. Vi lager jo enkel porsjon til nyttårsaften med mange færre gjester, så jeg tenkte at den helt sikkert måtte dobles når vi skulle være 40 stykker. Men det er jo så mye annet godt på bordet, så det går lite av hver rett...

7. EGGERØRE
Kjøkkenhjelperne laget eggerøre av 36 egg, og det gikk faktisk med ganske mye av den. Tror ikke jeg ville laget av mindre enn 25 egg i allefall. Vi hadde litt rester, men den holder seg godt i kjøleskapet og er fin til frokost dagen derpå.

8. SPEKEMAT
Jeg kjøpte to pakker spekeskinke (ble igjen en hel), 1 morrpølse, 1 chorizo (gikk lite av den), 1 roastbiff og 1 liten elgpølse (var halve igjen)


9. SPANSKE KJØTTBOLLER
Jeg hadde laget kjøttbollene på forhånd og frosset ned, og kjøkkenhjelperne kokte tomatsausen. Veldig godt! Omtrent halvparten ble spist under konfirmasjonen, resten tok vi til middag et par dager etterpå.

10. FALAFFEL
Også falaflene hadde jeg laget på forhånd og lagt i fryseren, så var det bare å varme dem rett før servering. Dette er smaksrik mat som jeg syntes det var kjekt å "spice" opp koldtbordet med. Men det er nok litt ukjent mat for mange, og det var mye igjen.

11. GRØNN SALAT
Vi hadde altfor mye salat! Jeg kuttet 3 isberg og 3 agurker kvelden før, så tilsatte kjøkkenhjelperne tomat, ananas og mais på formiddagen før servering. Synes salaten blir så vassen hvis den står over natta med alle grønnsakene i. Uansett, halvparten mengde hadde vært nok.

12. KYLLINGKLUBBER
Jeg hadde handlet 2 x 2 kg kyllingklubber i Sverige som kjøkkenhjelperne stekte samme dag. De ble skikkelig gode!! I forhold til mengde, kunne vi nok klart oss med halvparten. Men også disse forsvant under første restemiddag dagen derpå.

13. SATAY KYLLINGSPYD
2 kg indrefilet av kylling, i passelig spyd-størrelse, ble kjøpt i Sverige. Disse tok jeg opp fra fryseren to dager før dagen og la i kjøleskapet. Kvelden før la jeg dem i marinade, og kjøkkenhjelperne tredde dem på spydene og stekte dem. NYDELIG! Omtrent alle forsvant.

14. PEANØTTSAUS
Jeg har en god og enkel oppskrift på kald peanøttsaus. Jeg lager ofte dobbel porsjon av den når vi skal grille, fordi den er så god å "snavle" selv etter at man er ferdig å spise 😉 Til konfirmasjonen laget jeg derfor 3 x dobbel porsjon, og det var selvsagt altfor mye. 1,5 x dobbel porsjon hadde også holdt i massevis. Men dagen derpå slikket noen av overnattingsgjestene omtrent skåla, så den forsvant også rimelig fort!

15. POTETSALAT
Jeg tredoblet en oppskrift fra matprat.no. Vi kunne nok klart oss med enkel porsjon, evt dobbel fordi den står seg så godt i kjøleskap. Neste gang tror jeg at jeg ville kokt og kuttet potetene dagen før, og blandet sammen dressingen uten å legge potetene i den før serveringsdagen. Eplene kan også kuttes og tilsettes samme dag. Da er det mindre sjanse for at potetsalaten blir "tørr".

16. HELSTEKT ØRRET
Jeg synes det er greit å ha litt sjømat på koldtbordet, og valget falt på helstekt ørret. Det har jeg aldri laget før, men det var jo enkelt! Jeg stekte den kvelden før, lot den avkjøle seg, og satte den på kjøla. Kjøkkenhjelperne danderte serveringsfatet med garnityr og la fisken over. Ble riktig så dekorativt! Ca 1/4 av fisken ble spist, men jeg ville hatt samme mengde neste gang. Det er liksom ikke like dekorativt med 1/4 ørret på bordet 😄. Et annet alternativ er jo å ha en skål med reker.


17. ASPIK
Aspik er forrige generasjons klubbmat nummer én! Det har jeg bare laget én gang før, for 19 år siden... Denne retten er både dekorativ og inneholder de grønnsakene som enkelte synes hører med til karbonade og potet, så selv om det ikke ble spist veldig mye av den, er den sannsynligvis med neste gang også.

18. ANNET TILBEHØR
I tillegg til det som er nevnt over hadde vi kokt ris, fullkorns-couscous med rødløk/soltørkede tomater/syltet hvitløk/hakket basilikum, rødkål og surkål (til de som forventer det til karbonadene), pommes frites (2 storpakker fra Coop i Sverige, 1 hadde holdt), kylling nuggets (kjøpte 2 pakker på Rema, men 1 hadde vært nok), storpakke eggnudler (fra Coop Sverige) med hjemmelaget chilidressing (veldig populært!), meierismør, 1 pk Brelettsmør, div dressinger (selskapsdressing, rømmedressing og sweet chilie saus fra Rema, hjemmelaget balsamico vinaigrette, bringebær vinaigrette, hvitløksaioli, tzatziki, sennepssaus).

19. BRØD
Uken før konfirmasjonen bakte jeg flatbrød. På morgenen på konfirmasjonsdagen laget jeg grov foccaccia med fetaost, konfirmantens favoritt. "Saltbrød", kaller han det 😃 I tillegg hadde jeg stekt 4 loff på forhånd og frosset ned (oppskriften til Bare Elise). Elise hadde laget 10 loff, men det syntes jeg hørtes litt mye ut, så jeg laget kun 4 stk. Ikke én ble oppspist... Moralen er at når man har så mye annet godt, så spiser man veldig lite brød! I tillegg hadde jeg laget to durumfletter med ulike urtefyll, og små ostesnurrer. Det ble igjen mye av alle brødsortene. Neste gang tror jeg at jeg nøyer meg med grov foccaccia og lyse rundstykker av noe slag.

20. DESSERT
Det gikk ganske lang tid før konfirmanten klarte å bestemme seg for hvilken dessert han ville ha. Kanskje fordi han innså at dess mer usikker han var, dess flere desserter kom mora hans til å lage frem mot konfirmasjonen for at han skulle smake og bestemme seg 😜 Vi endte med melkesjokolademousse fra Ida Gran Jansen. Jeg ganget oppskriften med 8. Den er veldig enkel å lage, siden det er kun fløte som piskes, og ikke eggedosis i tillegg. Dessuten smeltes ikke sjokoladen i vannbad, men i varm melk. Den var fort gjort å lage kvelden før (da hadde jeg hakket sjokoladen på forhånd) og fordele i porsjonsglass. Rett før servering helte kjøkkenhjelperne i vaniljesaus (jeg kjøpte 4 store bokser, men tror faktisk at bare 1 ble brukt... Hvis man har 2 er man i allefall sikker), satte i After Eight-sjokolade og sitronmelisse (jeg kjøpte to potter, men trengte bare en).


21. DRIKKE:
Jeg kjøpte 11 brett brus i Sverige, fullt klar over at det var altfor mye for selve konfirmasjonen. Men vi var bevisst på at vi skulle kose oss veldig den helgen med overnattingsgjestene også. 6 brett ble brukt på selve konfirmasjonsdagen. I tillegg satte vi fram mugger med hjemmebrygget øl og vann med sitronskiver. Dette var ikke en varm dag, så det er mulig det ville gått enda mer drikke hvis temperaturene hadde vært enda høyere...

22. SERVERINGSTIPS
Det er noe med at noen retter hører sammen, og som hjelp til kjøkkengjengen hadde jeg skrevet opp hva som skulle stå sammen på serveringsbordet:
  • Satay kyllingspyd, kyllingklubber, nuggets, ris, peanøttsaus, nudler, pommes frites
  • Falaffel, couscous, tzatziki, aioli
  • Ørret, sennepsaus, eggerøre, aspik, spekemat, flatbrød
  • Brød: foccaccia, loff, flettebrød, minisnurrer, meierismør, brelett
  • Grønn salat og div dressinger
  • Karbonader, spanske kjøttboller, potetsalat, saltkokte poteter, surkål, rødkål
  • Brokkolisalat, waldorfsalat, pastasalat

Kjekt for meg selv å ha denne oversikten hvis det blir en "neste gang" (vi har jo konfirmant igjen neste år...😳). Og kanskje kan det være til hjelp for flere? Lykke til!

4 kommentarer:

Lena Sørlie sa...

Tusen takk for kjempefin oversikt. Har konfirmant neste år ☺️. Vil du dele oppskriftene på: falaffel, vårruller, spanske kjøttboller i tomatsaus, satay kyllingspyd, peanøttsaus og chilidressing?

Ingvild sa...

Hvor mange kaker hadde du?

Anonym sa...

Veldig nyttig, tusen hjertelig takk! Har konfirmanten snart selv, og fant mange fine tips her. 👍💖

Lisa sa...

Vet du ca hvor mye matbudsjettet endte opp på? Har konfirmant i mai og har egentlig booket noen som lager mat, men ser ut som det kan gå dunken.