mandag 28. mars 2016

Dåpskake

Til gårsdagens dåp laget jeg hjerte-marsipankake. Det er jo lettvint når man har hjerte-kakeform :-) Med en kakedeler er det også veldig greit å dele sukkerbrødet i jevne lag. Får man delt bunnen i tre deler, er det lettere å få til en høy og fin kake.


Kaken ble fylt med krem og hjemmelaget jordbærsyltetøy, før jeg la over et marsipanlokk (husk å strekke litt i marsipanen når du legger den ned langs sidene, da rynker den ikke).


Dåpsbarnet er laget i hvit og farget marsipan (hudfarge og lyseblå/mint). For en stilren kake er det best å ikke blande for mange farger, så rosen og stilkene ble også i hvitt/lyseblå.


Jeg har skulptert menneskeansikter manuelt på flere kaker tidligere, men for en stund siden kjøpte jeg denne silikon-babyformen. Full av tvil presset jeg nedi hudfarget marsipan (etter å ha ristet hvetemel rundt i formen), og reknet med at det ville bli vanskelig å både fylle hele formen og få hele figuren ut av formen uten å ødelegge alt. Men sjekk resultatet!! Kjempeskjønn baby som ligger på magen og sover :-) Jeg måtte endre fasongen litt siden jeg ville ha ansiktet vendt oppover og armer liggende ut fra siden til å kle i dåpskjole-ermene.

I brought a heart-shaped cake to the Christening yesterday. This is the first time I used the baby silicone mold, which worked marvellously despite my initial doubts :-)

Ingen kommentarer: