torsdag 4. februar 2016

Hjemmelaget lypsyl til morsdag

I går var nesten 30 barn samlet til klubb på bedehuset igjen. Siden morsdag er før neste klubbdag, laget vi morsdagsgave. Og hva er vel bedre enn lypsyl til såre lepper i vinterkulda...?!?

På Pinterest kom jeg over et forslag om å lage leppestift av kokosolje og fargestifter. Jeg var litt skeptisk til å ha voks på leppene, men jeg ga det en sjanse hjemme som en test. Joda, det er enkelt og kult, men jeg ville ha en annen (mer naturlig) ingrediens for farge (og evt lukt). Jeg kunne tenkt meg å lage lypsyl etter oppskriften til The Seasoned Mom, men jeg fant ikke bivoks uten parafin i noen butikker. Så kom jeg på den geniale ideen om å bruke gelepulver! Jeg søkte på Pinterest, og jammen var jeg ikke den eneste som har tenkt samme tanke :-) 733blog har laget lipgloss av kokosolje, petroleum jelly (vaselin) og gelepulver. Men...Freias gelepulver er nok annerledes enn det amerikanske, for pulveret ville ikke blande seg helt ut i mitt vannbad. Det er mulig det ville fungert med mikrobølgeovn, men det har jeg ikke hjemme... Og hvis man løser opp gelepulveret med litt vann først, vil det skille seg fra den fete og vannløse olje- og vaselinblandingen... For å si det sånn, så prøvde jeg ut ganske mange ulike sammenblandinger!

Den endelige, og enkle, løsningen, ble tilslutt å bruke lipgloss som farge- og lukttilsetning! Jeg hadde en pakke med uåpnede tuber fra No7 som barna rørte ut i oppvarmet og smeltet kokosolje. 1 stor teskje kokosolje og en skvett lipgloss per beholder.
I tillegg til å lage lypsylen, dekorerte også ungene de små plastboksene (fra Søstrene Grene) med utstanset papir og plastdiamanter. Da de var ferdige, satte vi dem i kjøleskapet en liten halvtime, for å få kokosolje til å stivnet helt igjen.

Yesterday's craft activity at Kids' Church was making lip balm as gifts for Mother's Day. I tested a variety of combinations and ingredients, but ended up with the simple solution of coconut oil and lip gloss. The kids also decorated the transparent jars. Moms with chapped lips will be very thankful, I'm sure!

Ingen kommentarer: