fredag 9. oktober 2015

Aktivitetshefte for barn til lange bilturer

Vi har kjørt 130 mil i høstferien med tre barn i baksetet. Det har gått kjempebra! Noen tips:

Aktivisering er viktig. Joda, ungene ser litt film på iPad, men de har gode skjermpauser også. I år laget jeg aktiviseringshefter til dem. På fremsiden var det kart over kjøreruta, og mulighet for å krysse av steder etterhvert som vi passerte dem. Da slipper vi "Hvor lenge er det til vi er fremme?!?" I tillegg hadde jeg ordbok norsk-dansk (med morsomme ord) siden vi skulle til Danmark, "prikk-til-prikk" (søk på "dot to dot advanced", tegningen jeg brukte hadde over 500 prikker...), bilbingo (med bilmerker, generert fra ESL activities. Jeg måtte finne og lagre egne bilder først), ordsøk (generert fra Discovery Education Puzzlemaker. Jeg la inn navnene på alle besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn i tillegg til vår egen familie), "Hvem er dette?" (forvridde bilder av folk de kjenner), "Finn feilene" (søk på "spot the difference"), barnekryssord og mandala fargeleggingsark.

I tillegg til hjemmebakte skinkehorn og endel søte bestikkelser, hadde jeg med varmvann på termos for å lage nudler. Man kan jo selvsagt kjøpe nudelkopper ferdig på butikken. Ellers kan man kjøpe bare nudler og bruke en annen kopp med lokk. Jeg brukte Tupperware. Slik sparer man 50 kroneri en fei :-)

We drove 807 miles this fall brake with three kids in the car. That's actually no problem! Our kids are used to long car rides. Occasionally they watch some movies on the iPads, but they also sit without a screen for long periods. For this trip, I made and printed activity leaflets for them. Some activities (children's crossword, dot-to-dot, spot the difference, mandala coloring page) were found online and copied. Others were made with web generators (bingo from ESL Activities and word search from Discovery Education Puzzlemaker).

Ingen kommentarer: