lørdag 23. mai 2015

Islandslue i Lettlopi

For et par uker siden var kjekken og jeg på helgetur til Island. Fantastisk opplevelse!! Utrolig fascinerende land:

Visste du at ordet geysir egentlig stammer fra vannsøylen Geysir på Island? Nå er ikke den originale 60 meter høye Geysir aktiv lenger, men Strokkur på 20 meter var ikke så verst å se på, den heller :-)

Den blå lagune er jo noe man bare MÅ ha med seg når man reiser til Island :-) Og ja, det var veldig varmt! Enkelte plasser kunne jeg ikke stå pga varmen...

Thingvellir er stedet der det første landstinget ble holdt på Island i år 930. En ting er å se for seg hvordan islendingene valfartet hit i de to sommerukene tinget ble holdt i årene fremover, men naturen som omgir tinget er også utrolig stilig! Pga kontinentalplatedriften er det en stor kløft i fjellet, der de to delene av fjellet bare har sklidd fra hverandre.
I Reykjavik var jeg innom en garnbutikk (...) og kjøpte meg tre nøster med Lettlopi ullgarn. Måtte jo nesten det :-) Resultatet ble tre luer i islandsmønster, strikket etter et bilde jeg fant på nett. Jeg tar nok en lue selv, så blir de andre levert til julemessa.

Legg opp 90 masker på rundpinne 4,5mm. Strikk 4 omganger vrangbord (1 rett, 1 vrang). Bytt til rundpinne 5,5mm og strikk 3 omganger glattstrikk. Strikk mønsterdelen (rapporten er delelig med 6), deretter 15 omganger glattstrikk. Start fellingen slik: *7 rett, 2 rett sammen*. Gjenta *-* ut omgangen. Fellingen gjentas på annenhver omgang med en maske mindre mellom fellingene for hver gang.

My hubby and I had the most extraordinary weekend in Iceland a couple of weeks ago! We saw many of the renowned natural attractions, what a fascinating country! I bought three skeins of the Icelandic yarn Lettlopi in the capital Reykjavik, and now I've knitted three hats with Icelandic pattern. I used a picture online as my pattern inspiration, and the pattern is published in Norwegian in the text above. Let me know if you want it in English, I'll be happy to translate :-)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hei:-) kor langt er arbeidet før du byrjar med fellinga?:-) kjempeflotte huer:)

Bente Jensen sa...

På lueoppskrifter som jeg har skal arbeidet være 16 cm, så du kan jo prøve med det.

Unknown sa...

Har garn igjen etter Riddarigenser med Lettlopi . Ble så glad når jeg fant lue som du hadde laget. Ser hvor mange masker jeg skal legge opp og felling , men er selve mønteret her ? Mvh Inger