tirsdag 19. mai 2015

Hipp hipp hurra!!

"17.mai er vi så glad i, moro vi har fra morgen til kveld!"

Vi startet dagen med frokostbesøk av to trivelige familier fra forsamlingen som vi går i.

Minstesnuppa skulle ha på en hverdagsbunad som mamma sydde til meg da jeg var rundt hennes alder. Den er helt enkel med sammensydd vest og stakk egentlig, men jeg "stasjet" den litt med brokadeforkle påsydd på et fløyelsbelte. Dessuten ønsket hun seg veske som hun kunne legge is-penger og russekort oppi :-)

Veska er sydd i samme brokadestoff som forkleet, og mamma hadde faktisk en liten bit igjen av båndet som hun brukte da hun sydde bunaden for xx år siden! Den er foret med sort bomullsstoff, og har utvendig løpegang av rødt fløyelsbånd både foran og bak. Silkebåndene er dobbeltslynget igjennom med mulighet for stramming.

Jeg sydde også et hårbånd av det samme fløyelsbåndet som løpegangene til veska ble sydd av. Det ble gjort på noen få minutter: mål på hodet hvor langt båndet må være, klipp båndet ca 15cm kortere, klipp 6mm bredt strikk ca 10 cm, sy fast endene i strikket til endene på båndet.

Siden vi arrangerte feiringen på den lokale skolen for minstesnuppas trinn, måtte vi ha med 3 festkaker. Jeg hadde med bl.a en festsjokoladekake med sprøyteborder, revet hvit sjokolade og marsipanflagg.

For å lage marsipanflaggene, kjevlet jeg ganske enkelt marsipanen og malte den med "vodka-metoden".

Jeg bakte også en ostekake på ritzkakebunn. På toppen la jeg rød/blå frukt og bær i mønster før rød gele skulle fylles oppå som lokk. Her er det viktig å ha god tid! Først brukte jeg en kakering for å holde blåbærene på plass i midten. De fikk litt gele over seg først som fikk begynne å stivne i kjøleskapet før ringen ble fjernet og resten av gelen ble fylt på. Obs: husk å sjekk at fruktene og bærene ikke har flytt vekk fra plassen sin på vei til kjøleskapet. Finjuster etter at kaken er flyttet dit den skal stivne.

Til slutt hadde jeg også en marsipankake med pynt av hvit sjokolade, bringebær og blåbær. Sjokoladesnippene ble sprøytet med smeltet sjokolade, og jeg hadde tegnet meg et mønster på forhånd. Altså ikke frihåndsskribling denne gangen :-) Likevel var nok resultatet at de ble litt for store... Snippene stivnet i fryseren før jeg førte dem over til kaka.

We love the Norwegian National Day on May 17th! This year's celebration was a treat of friends, family, parade, good food and cakes :-)

Ingen kommentarer: