mandag 16. mars 2015

Peanøttsaus. Snadder!

Jeg skriver jo ikke en matblogg, men dette innlegget er ment både som mulig inspirasjon til andre og som arkiv for meg selv. Helt siden jeg smakte peanøttsaus første gang som liten jente da foreldrene mine ble vennefamilie for vietnamesiske flyktninger, har smaksløkene mine frydet seg når jeg har spist GOD peanøttsaus.

Jeg har testet ulike oppskrifter fra kokebøker og internett, men egentlig ikke funnet en favoritt. Veldig mange har peanøttsmør i oppskriften, mens jeg helst vil bruke hele peanøtter. MEN; forrige uke, da vi skulle ha kylling satay til middag, kom jeg over Rema 1000 sin oppskrift. Voila!!


Jeg hadde ikke helt alle ingrediensene i hus, og jeg har forandret mengden på noe, så slik vil jeg lage peanøttsausen fremover:

PEANØTTSAUS
100 g peanøtter
3-4 ss kokosmelk
saft fra 1/2-1 lime
1 fedd hvitløk
2 ss østerssaus
1 ss brunt sukker
2 ss sweet chili saus
1 ss nøytral matolje
1/2 ts kajennepepper

Kjør alle ingrediensene i blender til sausen har passelig konsistens. Tilsett evt litt mer kokosmelk hvis du vil ha den litt tynnere. Snadder! Jeg lager like gjerne dobbel porsjon med én gang :-)

Ever since I tasted peanut sauce for the first time as a young girl, when my parents volunteered as integrating Norwegians for Vietnamese refugees, my taste buds have rejoiced when I've had GOOD peanut sauce :-) I've tried numerous recipes, and I finally found my favourite last week!

PEANUT SAUCE
100 g peanuts
3-4 tbs coconut milk
juice from 1/2 - 1 lime
1 garlic clove
2 tbs oyster sauce
1 tbs brown sugar
2 ss sweet chili sauce
1 tbs neutral oil
1/2 ts cayenne pepper

Mix all ingredients in a blender. Enjoy!!

Ingen kommentarer: