torsdag 29. januar 2015

Blånisselue

På vei til Asia i jula startet jeg å strikke blånisselue etter originalmønsteret. Uheldigvis la jeg igjen mønsteret i setelommen etter første flygning... Jeg fant et mønster av torillkljul på nett som jeg fulgte på fellingen. Jeg brukte ullteppegarn fra Sparkjøp og trengte 150 gram garn til ei lue, 75g av hver blåfarge.

Etter turen strikket jeg enda en lue, da la jeg opp 108 masker på pinne 3,5 og strikket frem og tilbake 7 omganger. Så byttet jeg til pinne 7 og strikket glattstrikk rundt i 40 omganger før fellingen startet. Fellingen er fortsatt fra mønsteret til torillkljul.

Luene ble tovet i maskinen på 40 grader med grønnsåpe i en vaskeball, og de måtte strekkes og formes endel etter tovingen. Ferdige mål når de ligger flate er 25cm (bredde) og 29 cm (høyde).

These blue, felted elves' hats are similar to the ones used in the televisual Advent series "Jul på Månetoppen." They are popular with kids, especially the years the series is broadcasted. Like last year ;-) I have knitted two hats, and I will store them for this year's Christmas sale.

Ingen kommentarer: