tirsdag 7. oktober 2014

Babysokker med selburoser

Jeg fortsetter å bruke restegarn. For lenge siden lagret jeg mønsteret til Flakey Baby Socks fra Annypurls på Ravelry (gratis mønster, men du må logge deg inn). Størrelse 6-12 mnd. Nå strikket jeg endelig et par:

Sokkene er strikket i restegarn med strikkefasthet 22/23m=10cm på pinner 3,5. Tåfellingen og hælfellingen (der masker plukkes opp som på vottetommel og strikkes helt til slutt) er like, og fellingen skjer kun i sidene. Mønsteret sier at man trenger 25 gram av hvert nøste. Jeg mener jeg hadde mer enn det i mønsterfargen, men det ble bare akkurat nok...

Jeg så for meg at vanlig hæl og rundfelling på tærne ville være finere, så jeg strikket et par til i restegarn fra velkomst-genseren. Denne gangen brukte jeg pinner nr 4. Er mye bedre fornøyd med resultatet på dette paret! Hæl: strikk 7 pinner glattstrikk før felling (strikk vrang til det gjenstår 6 m, strikk to sammen, snu, strikk rett til det gjenstår 6 m, 1 m løs av, strikk 1, ta den løse over. Fortsett å felle sammen to masker, en på hver siden av "kløfta" til det gjenstår 6 m. Plukk opp 5 masker i hver side). Tå-rundfelling: 1 omg bunnfarge, strikk 2 m, strikk 2 masker sammen. Fortsett slik ut omgangen. 3 omganger rett. Strikk 1 m, strikk 2 m sammen.Fortsett slik ut omgangen. 2 omganger rett. Strikk 2 m sammen ut omgangen, kutt tråden og dra gjennom de resterende maskene.
I finally used some scrap yarn to knit two pairs of Flakey Baby Sock from Annypurls (free Ravelry pattern, but you need to log in). The pink and white pair was knitted just as the pattern said. I wasn't completely satisfied with the heal and toes, though... The blue pair was knitted with the standard way I normally knit socks, and I like the final result much better :-)

1 kommentar:

Unknown sa...

Disse var veldig fine<3 Perfekt barselgave:)