lørdag 17. mai 2014

17.mai er vi så glad i!

Jovisst ble festdagen innledet med at både kjøleskap og oppvaskmaskin røk dagen før. Midt i storbakingen av kaker, ettersom foreldre til mellomstemanns klasse arrangerte festdagen på skolen. Men dagen ble kjempeflott, den!

Godt å ha tid til skikkelig familiefrokost uten stress! Vi koste oss bl.a med brytebrød med nylaget eggesalat :-)

Til arrangementet på skolen skulle hver familie ha med 2 festkaker og 2 andre matfat. Dessuten skulle vi ha 20 personer på besøk i ettermiddag, så jeg bakte litt ekstra... Øverste rekke: ostekake med jordbær og blåbærpynt i gelélaget (husk å tømme tynt lag gelé først og la bærene stivne på plass!) og marsipankake pyntet med jordbær dyppet i hvit sjokolade. Mmmmm! Nederste rekke: porsjonsglass med dia blåbærmousse på havregryn/mandelbunn toppet med vaniljesaus og frukt. Nederst til høyre: sjokoladeostekaken som var vinnerkaken fra "Hele Norge baker". KJEMPEGOD! Og mektig ;-) Obs: husk å ha god tid til å smelte sukkeret over svak varme (jeg brukte grad 4 av 9), ikke rør i sukkeret før det er helt smeltet, ellers klumper det seg. Ellers byttet jeg ut kaffelikør med eplejuice. Oppskriften sier kakeform str 20 og 22, men jeg brukte 22 og 24. Neste gang bruker jeg bare 24, tror jeg.
We've celebrated Norway's Constitution Day today. 200 anniversary this year! It turned out to be a great day, even though both our refrigerator and our dishwasher had a breakdown yesterday. Since we arranged the café and the activities at our local school, I had to bake cakes to bring. Cheese cake with yello layer and berries, spongecake with marzipan and strawberries dipped in white chocolate, sugarfree blueberry mousse and vanilla custard, and finally: the chocolate cheesecake with caramel and peanuts. Delicious!!

Ingen kommentarer: