onsdag 18. desember 2013

Bursdag :-)

I dag blir mor i huset offisielt ett år eldre enn i går. Feller ingen tårer, men kjenner at livet er godt å leve!

Eldstesnuppa var forskrekket over at jeg sto og laget min egen bursdagskake, men jeg ville ikke hatt det på noen annen måte ;-) Ostekake med ritzkakebunn, pyntet med frisk frukt og bær, og fløte.
For å få blåbærringen i midten jevn, kan man bruke en rund utstikkerform og legge bærene oppi.
Til lunsjbesøket i dag bakte jeg brytebrød. Jeg skrev ned ingredienser og mål underveis, i tilfelle det ble en suksess. Synes de ble veldig gode og saftige, jeg :-)
 7,5 dl vann
2 ss creme fraiche
50 g smeltet smør
50 g fersk gjær
2 ts honning
7 dl sammalt hvete grov
3 dl lettkokte havregryn
1 liter hvetemel
1/2 ss salt
1 dl havrekli
1 dl solsikkekjerner
1 finrevet gulrot

Lag varmhevet gjærdeig, la heve ca 1 time. Kna sammen på benken, klem ut i liten langpanne som er smurt med smeltet smør. Etterhev 20 min, del inn i ruter med skarp kniv, etterhev i 20 min til. Stek ved 220 grader midt i ovnen til passe gylden (glemte å ta tiden...)
Prinsen var hjemme fra skolen i går, og da etterspurte han noe hobby å holde på med. Jeg gikk ut i hagen og plukket noe tuja, så limte han biter av busken på fetaost-glass. Dekorativt nå til julen :-)
Today is my birthday :-) No tears shed, I'm just enjoying life! I had some ladies over for lunch, and I served fresh bread (recipe in Norwegian) and baked cheese cake.

1 kommentar:

Martha sa...

Brytebrødet var kjempegodt - og oppskriften er tatt vare på for baking på en fin dag... Herlig :)