onsdag 9. oktober 2013

Ullbukse i høstgave til nevø

I sommer nevnte ene svigerinna mi at minstegutten gjerne skulle hatt ei ullbukse. Hint, hint :-) Nå er den ferdig og sendt i posten, håper den passer!
Jeg tok utgangspunkt i mønsteret til duBedåre, men jeg gjorde noen justeringer: siden garnet jeg brukte var strikkefasthet 23, la jeg opp 140m til 3-åring. Jeg skulle ikke ha monstermunn slik som på oppskriften, så jeg strikket forhøyningen bak på buksen med en gang etter vrangborden. For å få en smalere variant (buksen skal brukes som longs under dress), felte jeg hver 4.omg på beina og ikke hver 6.omg. Vrangborden nederst ved foten er 44 masker.
Dette lure tipset for å ha litt å vokse i fant jeg i oppskriften til Nøtteliten ullbukse. Jeg strikket to hullrader, og brettet vrangborden før jeg tredde i strikk gjennom begge hullradene. Etterhvert som gutten vokser og buksa blir litt lav i livet, kan strikken tres i bare den øverste hullraden.
Jeg hadde litt garnrester etter ullbuksa, men litt for lite til et helt sokkepar. I garn-eska fant jeg litt svart garn med samme kvalitet som jeg kunne bruke i tillegg. Jeg la opp 40 m, og foten er ca 16 cm. Tror det skal være passelig til skostørrelse ca 24-25.
This summer, one of my sisters-in-laws implicitly asked me to knit a woolen longs for her youngest son. I used pattern from duBedåre (Norwegian pattern), but made some modifications in order to adjust size and knit slimmer legs. The waist rib was knitted with two rounds of eyelets (inspiration from Nøtteliten woolen longs), and elastic band was weaved into both, making the rib double. As my nephew grows longer, the elastics can be thread into the upper eyelet row only, which makes the longs a bit longer.

Ingen kommentarer: