mandag 16. september 2013

Luftig skjerf á la mormor

Garnet til dette skjerfet fikk jeg av mormor, og fremgangsmåten er også fra henne:

Legg opp 50 masker på pinner som passer til garnet du bruker. På første omgang strikker du 1 maske rett, og tar kast på pinnen. Dette gjentas ut omgangen, slik at du får 100 masker på pinnen. Strikk ca 50 cm glattstrikk. Strikk en maske, ta en maske løs av, gjenta ut omgangen. Pass på at du slipper ned masken som er på samme rekke som kastet!!
Nå er det bare å dra i strikketøyet slik at de løse maskene rekkes opp nedover. Dette er gøy :-)
Jeg masket sammen oppleggsmaskene med siste omgangen, slik at jeg fikk et sirkelskjerf. Nå som det er ubrukt, ligger det godt under halsen, men rekner med at det strekker seg litt etterhvert som det kommer i bruk. Antar at eldstesnuppa stikker av med dette når høstkulden kommer, men tror jeg skal lure henne til å dele det med meg. Min farge, dette, vettu :-)
Yarn and pattern from my knitting grandmother resulted in this airy scarf. Cast on 50 stitches, *k1, yo*, repeat *-* on the first round. You should now have 100 stitches. Knit approximately 50 cm, then *k1, drop 1 stitch*, repeat *-* throughout round. Make sure you drop the stitches from the yo in the first round!! Pull to make the dropped stitches unravel. This is fun :-) I sewed both ends together, making a circular scarf. There's a chance that my eldest daughter will adopt this one, but I'll try to make her share it with me :-)

Ingen kommentarer: