lørdag 11. mai 2013

Legokake

I dag har vi vært i selskap for en av mine nevøer, og jeg hadde med sjokoladekake. Pyntet med lego-tema selvsagt, etter bursdagsbarnets interesse!

Lego-logo i midten og legomenn i hvit sjokolade rundt kanten.
Hvit sjokolade tåler ikke varme så godt og kan lett bli ødelagt, så den bør smeltes i varm damp i stedet for varmt vannbad. Jeg fyller varmt vann rett fra springen i en liten kasserolle, og holder stålbollen med sjokolade oppe fra vannet med to kniver på sidene :-)
Flytende hvit sjokolade fylles i legomann-isbitformer, og settes kaldt ca 10 minutter. Jeg testet mat-tusjene mine i dag, men det funket ikke så godt på hvit sjokolade for overflaten var for glatt. Dessuten kom jeg ikke ordentlig til alle steder fordi tuppen er litt stor. Dermed beholdt jeg legomennene hvite.
Jeg kjevlet ut marsipan og markerte bokstaver med utstikkere. Neste gang tror jeg at jeg lager bokstaver med frihåndsskriving, tror mine bokstaver er vel så fine som disse sammeklemte formene... Deretter fargela jeg logoen med mat-tusjer. Marsipan er mykt underlag, så man må være lett på hånden! Sirkelen stakk jeg ut med ei kjekseform kjøpt i Australia (et sett med 8 ulike størrelser).
I brought a chocolate cake for my nephew's birthday party today, and since he loves building with lego, I decorated the cake with the lego logo (marzipan and edible colour pens) and miniature men (melted white chocolate in lego ice cube tray).

Ingen kommentarer: