fredag 3. mai 2013

Eplepannekaker og snurrekjeks

Litt diverse, men mest baking på bloggposten i dag: 

Vi hadde pannekake til middag i dag. Jeg lot det være igjen litt røre på slutten, så dyppet jeg epleringer oppi og stekte. Det var godt :-)
Jeg hadde igjen litt havremarv etter januarbaksten min, så i dag bakte jeg en ny porsjon med prinsens favoritt. De krympet og hevet seg endel mer denne gangen, så kjeksene ble ganske små. Heldigvis var smaken like god, faktisk nesten bedre! Oppskriften er fra bloggen Kokeboka mi.
Husbonden og prinsen er bortreist i helga, eldstejenta er på overnattingsbesøk, minstesnuppa benyttet anledningen til å invitere 5 jenter i klassen til pysjamas-jentekveld. Stooor stemning! Mens jentene så prinsesse-film, bakte jeg snurrekjeks. Jeg laget deig til tyske skiver, delte i to, og farget den ene delen med konditorfarge. Så kjevlet jeg hver del for seg, la den ene delen nesten helt oppå den andre, rullet sammen til pølse, og skar opp skiver. Det ble ca 40 kjeks, men jammen klarte disse småjentene å spise opp alle sammen!!!

TYSKE SKIVER
5 dl hvetemel
1 dl sukker  
2 ts vaniljesukker
200 g smør

Smuldre ingrediensene sammen til en jevn deig. Stek ved 175 grader midt i ovnen ca 11 minutter.
Hobbyaktivitet: jeg hadde sydd rosa jersey-pannebånd i noe restestoff, og jentene fikk dekorere hvert sitt med t-shirt tusjer.
Today's blog post describes how to make swirl sugar cookies, and displays the batch of pancake apple rings and oats whole grain biscuits that I made earlier today. My youngest princess invited 5 girls from class to a girl's night, and they decorated pink jersey headbands that I had sewn for them.

Ingen kommentarer: