lørdag 20. april 2013

Kjemikaliefri sølvpuss

Jeg begynner å få sansen for hjemmelagede og kjemikaliefri blandinger til hussysler. For en stund siden kom jeg over en oppskrift på sølvpuss som jeg hadde lyst til å prøve. Jeg har noe arvet sølvbestikk jeg sjelden bruker fordi det blir så fort svart, og det fikk gjøre susen som prøvegjenstander i dag.


Dekk en brødform med aluminiumsfolie (blank side opp). Ha i 2 ss salt, 2 ss natron, 1 kopp eddik (7%) og 2 kopper kokende vann. Legg i sølvbestikket og se underverker! Snu bestikket etter et par minutter. Ta opp, vask i zalovann og tørk med klut. Oppskrift fra Clean my space



Jeg er veldig godt fornøyd med resultatet! De to gaflene til venstre er pusset, de til høyre er ikke. Joda, hvis kongen skulle komme på middag, skulle jeg gått over litt ekstra ved gaffeltaggene, men mønstersnirklene har ALDRI vært så blanke og fine! Er alltid vanskelig å komme godt til nede i alle krinklene og krokene med vanlig pusseklut. Er veldig glad for at jeg testet dette tipset før 17.mai, i år blir det skikkelig skinnende søljer!!

I've been testing DIY silver polish recipe fra Clean my space today. The result was stunning, and I can't wait to do our brooches for May 17th! (Accessories for the traditional folk costume 'bunad' worn on the Norwegian Constitution Day)

Ingen kommentarer: