torsdag 11. april 2013

Hardangerpute

For flere år siden fikk jeg en pose med gamle sengetøy av mormor. Det er både heklede og broderte mellomverk der som jeg tenkte jeg skulle sy om. Nå har jeg sprettet av en hardangerbrodert bord fra bomullsstoffet. Selve stoffet var så gulnet med brune striper i brettekantene at jeg vurderte et øyeblikk å kvitte meg med det. Men så tenkte jeg at jeg kunne gi Pinterest en sjanse, på den nettsiden finner man jo alt mulig!

Kjemikaliefri bleking: fyll en stor kasserolle med vann, skjær en sitron i skiver. Kok opp, sett til siden. Legg oppi det stoffet som skal "hvites" og la det stå over natta. Vask stoffet med vanlig maskinvask etterpå. Fantastisk!!
Se hvor fint og hvitt stoffet ble! Noen eldre vil vel helst tenke soverom når de ser denne puta, men jeg har store planer om å ha den i stua :-) Men det blir ingen middagskvilpute (som om vi bedriver med slikt her i gården...), så jeg skulle hatt en fin benk til finputer. Kanskje neste hobbyprosjekt? Har nemlig sett noe kult på...ja, på Pinterest :-)
Vel, tilbake til putesømmen: jeg sydde hardangerborden fast til det nyblekede bomullsstoffet. Bakstykket er delt i to med glidelås (20cm, litt kort...) midt i. Fyllputa er 45x45cm, og fram- og bakstykke er 49x49cm. Etter å ha vrangsydd den, sydde jeg 3 cm inn på kanten rundt hele puta.

My grandma gave me a bag of old linen some years ago, and I've been looking forward to redesigning them. Now I've detached embroidered hardanger inserts from the fabric, which itself was so yellowed by time that I considered throwing it away. Fortunately, I checked tips on Pinterest first, there's hardly the question not to be answered on that web community/organizer. Boil water and lemon slices, set pot aside. Put in fabric and let soak overnight, then launder as usual. Incredible, and totally chemical free!

The hardanger insert and the newly whitened cotton was assembled to cushion cover, and I LOVE it!

Ingen kommentarer: