torsdag 28. februar 2013

Vakre våregg i pastellfarger

I går var ungene samlet til klubb på bedehuset igjen, og min snille storesøster var nok engang min stedfortreder. Forhåndslagde instruksjoner og utstyr var gjort klart for å lage garnegg. De er fine til påskepynt! Bruk garn i vakre vårpasteller, så kan de ligge videre utover våren også :-)

Det er best å bruke bomullsgarn, ullgarnet flosser seg litt. Blås opp en vannballong, og tvinn garn dynket i stivelse rundt. Når garnet har stivnet, kan ballongen sprekkes og tas ut gjennom en åpning. Jeg prøvde tre ulike typer stivelser, og her er dommen:

1) Decoupagelim (hvitt egg): det er litt klissete underveis, men garnet stivner ganske fort og holder seg godt.

2) Eggehvite (grønt egg): fungerer overraskende godt, men jeg ville pisket sammen eggehviten litt hvis jeg skulle gjort det igjen. Er fornøyd med graden av stivelse også her. Både med limet og eggehviten lot jeg garnet gli gjennom middelet først, og så jevne ut med fingrene etterpå.

3) Skummetmelk (rosa egg): Nei, det lukter ikke sur melk av produkter stivet med skummetmelk! Jeg kom over tipset på en hekleside på nett en gang, og har brukt det på hekleprodukter flere ganger. Sluttproduktet er litt skjørere, men så lenge det er kun til pynt og ikke til lek, går det bra :-) Dette stivelsesmiddelet er det minst griseri med, jeg linnet garnet rundt 4 fingre, helte melk i en kopp, og lot garnet gjennomdynkes i melk. Klem ut litt overskuddsmelk før garnet linnes rundt ballongen.

Since I'm still in Australia, my helpful sister stepped in to manage the craft part at kids' club yesterday. I had prepared instructions and craft supplies to make yarn eggs. Both mod podge, egg white and skimmmed milk were tested as starchers before I left Norway, and it's actually doable with all three. I think they ended up using mod podge at the club.

Ingen kommentarer: