onsdag 5. september 2012

Byggbrød med gresskarkjerner

Jeg hadde et par kartonger melk som jeg måtte bruke opp, både fordi de akkurat gikk ut på dato, men også fordi jeg trengte kartongene (kommer tilbake til hvorfor). Så idag testet jeg ut en ny brødblanding uten hvete (litt spelt er ok), og allergiprinsen uttalte "dette smaker jo helt vanlig!". Altså er jeg fornøyd, og noterer ned oppskriften til senere bakst :-)

ENGLEMORS BYGGBRØD MED GRESSKARKJERNER

1,5 l melk
0,5 dl olje
75 g gjær
1 ss salt
300 g lettkokte havregryn
150 g glutenfri fin melblanding
600 g byggmel
200 g sammalt spelt
1 dl gresskarkjerner

Rør ut gjær i fingervarm melk, tilsett olje. Bland alt det tørre og rør inn i væsken. Kjøkkenmaskinen kan brukes, men da bør spelten røres inn til slutt manuelt. Deigen skal være bløt. Forhev, tøm over i 3 smurte brødformer (1,5 liter), etterhev og stek i 40 minutter nederst i ovnen ved 230 grader. Avkjøl på rist.

I tested new ingredients when baking yet another batch of wheat-free bread today. Since my son, who's the allergic one who has to eat the breads, declared "they taste just like regular bread!" I'm satisfied :-)

Ingen kommentarer: