torsdag 16. februar 2012

Kunststrikk-jakke

Kunststrikkingen såvidt nevnt i dette innlegget er ferdig, og minsteprinsessa er ny eier av en kortermet jakke med stjernemønstret rygg :-)

Garn: 3 nøster Dalia fra Europris (Bambus- og akrylmix)
Pinner: 4mm (vrangborder) og 4,5mm
Mønster: dukmønster 1001-6 fra Gjestal

Fremgangsmåte (huskelapp til meg selv...):
- Jeg fulgte mønsteret til og med runde 47 (176 masker på pinnen). Deretter felte jeg 39 m, strikket 40 m, felte 39 m, strikket 58 m. På neste omg la jeg opp 39 nye masker over de felte maskene. Etter omg 75 strikket jeg 2 r 2 vr vrangbord. Plukket opp 56 masker til ermene.
- Denne jakken var en test, og mønsteret har forbedringspotensiale: den ble bred i ryggen og litt stram foran, så hvis jeg strikker en til kommer jeg nok til å felle til ermehull tidligere, avslutte kunststrikkingen tidligere og strikke lengre vrangbord.


















By modifying a doily pattern, I have now finished a short-sleeved bolero for my youngest daughter. The decrease for sleeves was done after round 47 (39 stitches for each), and I ended the lace knitting after round 75, and ribbed both the jacket and the sleeves. It turned out ok, but if I'm going to make one more, I think I'll decrease for arms sooner and knit the rib longer.

1 kommentar:

stoffel sa...

så morsomt strikker akkurat på en duk til bestemor og tenkte at dette ville vært fin jakke. ser på nettet ditt innlegg og tror at det er den jeg strikke og.
da vet jeg hva neste projekt er.