mandag 11. april 2011

Påskeverksted



På lørdag arrangerte eldstejenta og jeg påskeverksted for jentene i klassen. De var ikke så mange som kunne, men underveis kjente jeg at det var like greit. Jeg hadde nok med å hjelpe de som var der... De fikk lage litt forskjellig påskepynt, men det som slo best an var flytelysene. Jeg hadde vasket ut tomme hermetikkbokser og smeltet stearinlys i vannbad på komfyren. Telysveker kjøpte jeg på den lokale Panduro-forhandleren.

Framgangsmåte:
Tøm først litt flytende stearin i formen (vi brukte sandkakeformer) for å feste veken. Når stearinen har stivnet nesten/helt (evt sett i kjøleskap), helles et nytt lag stearin. Og slik forsettes det helt til formen er full. Når hele lyset er helt stivnet, bankes lyset ut av formen.



Denne aktiviteten er et kjært minne fra barndommen, for mormor gjorde dette med oss av og til når hun passet oss. Da laget vi også stearinfigurer i små metallformer. Til påske laget vi til og med lys på samme måte i tomme eggeskall. Jeg prøvde å gjøre klart til det til påskeverkstedet vårt også, men eggeskallene var så tynne at de bare sprakk nedover...

Our oldest daughter and I arranged an Easter workshop with the girls in her class last Saturday. They made various Easter decoration, but the floating candles were most popular. I had melted candles into liquid wax, and after having placed a wick in the middle of a small metal container, the wax was poured layer by layer. My grandmother used to do this activity with us sometimes when my siblings and I were younger, it's a nice childhood memory!

Ingen kommentarer: