onsdag 3. januar 2018

Blekede kongler

Før jul bleket jeg furukongler, etter inspirasjon fra ei venninne som gjorde det samme til julemessa. Det er en veldig enkel prosess med dekorativt resultat:

 Legg tørkede kongler i et glass, fyll over klor, sett på lokket.

 Etterhvert som de tørre konglene trekker til seg klorvæske, trekker de seg sammen, og da kan man godt legge i flere kongler. Jeg snudde på glasset et par ganger til dagen, siden konglene flyter opp.

 Etter at konglene hadde ligget tre dager i klor, tok jeg dem ut. Grunnen til at de lå så lenge, var at jeg ventet på å se antydning til mer bleking til utsiden av konglene, men det var ikke veldig synlig... Etter at de er tatt ut kan de godt ligge og tørke i romtemperatur, men jeg var litt sent ute og skulle ha dem til bordekorasjon på et selskap samme kveld... Så da tørket jeg dem på 75 grader i ovnen med døren på gløtt til de foldet seg pent ut.

 Ferdigblekede kongler :-)

Den fremste konglen fikk jeg i julegave av en venninne, og den hadde ligget kortere tid i klor. Veldig fint med hvitfargen ytterst og naturlige konglefargen innerst.

Bleaching pine cones is a really simple craft with a decorative result. Dried cones were put in a lidded glass jar with chlorine poured over them. Once having soaked for three days, I took them out and dried them in the oven. It's no problem leaving them out to dry in air temperature as well, but I didn't have the time...

Ingen kommentarer: