lørdag 1. juli 2017

Red Velvet / bryllupskake

En datter av noen bekjente gifter seg i dag, og jeg ble spurt om å lage bryllupskaken. Veldig greit med bruder som har det helt klart hvordan de vil at kaken skal være, for da er det bare å utføre :-)

 Den største og den minste kaken er sukkerbrød (oppskriften etter min mormors tante), mens den midterste kaken er red velvet, typisk sørstatskake fra Amerika.

Red Velvet har fått navnet sitt etter fargen og konsistensen. Siden jeg ikke hadde bakt Red Velvet før (men var glad for å endelig ha unnskyldning for å prøve det!), testet jeg noen ulike oppskrifter. Manuelas kake fra Passion4Baking var veldig god, men smuldret mye i konsistensen. Kaken til Jamie Oliver ble altfor brun (mer kakao pluss kaffe i oppskriften), slik at den klassisken rødfargen ikke kom til sin rett, så jeg endte til slutt på kaken til Det Søte Liv. Den har jeg ikke smakt, men den hadde de riktige Red Velvet-ingrediensene (edddik, kulturmelk, natron), så jeg satser på at det er bra ;-)

 Red Velvet skulle fylles og så dekoreres med sprøytede roser av hvit sjokoladeglasur (melange samt smeltet delfiafett for hvitere farge, melis, delphiaost, Odense hvit sjokolade, litt melk, vaniljesukker).

 Marsipankakene er fylt med bringebærsyltetøy og Sverre Sætres vaniljekrem, og deretter dekket med hvit marsipan. Bruden ville ha ekte roser på kaka, så jeg kjøpte plastrør hos blomsterbutikken, og stakk nedi stilkroser.

 Denne brudetoppen hadde brudeparet selv funnet hos et lokalt bakeri.

Gratulerer med dagen, MC og E!

I was asked to bake and decorate a wedding cake for today. There are two marzipan cakes, filled with raspberry jam and vanilla curd, while the middle cake is a Red Velvet with iced roses. All the best for the happy couple!

Ingen kommentarer: