torsdag 15. september 2016

Barselsgaver

Jeg har blitt tante igjen! Veldig trivelig, er jo noen år siden sist :-) Er kjekt å gi noe hjemmelaget til gullet, så tante fikk påskudd til å lage både det ene og det andre!

Sett med strikkajakke, sydd bukse og hårbånd med heklablomst.

Snuppsijakken (str 2-4 mnd) fra Klompelompes bok "Strikk til baby, barn og voksen" er strikket av 1,5 nøste tynn merinoull fra Sandnesgarn på pinne 3. Jeg likte ikke den strikkede hempen på originalmønsteret, så jeg heklet en enklere variant.

Pent viftemønster bak på ryggen av jakken er en fin detalj på en ellers enkel jakke.

Bukse str 62 sydd av stoff fra Stoff & Stil og etter mønster fra Speiltvillingene (klippet den 4 cm kortere i livet siden jeg ville ha litt høyde på midjeribben).

Og endelig fikk jeg testet ut å sy et babyrede! Stoff og mønster fra Stoff & Stil. Noen tips til meg selv til neste gang: 1) Pynt heller med en pen blonde enn bisebånd på skråbåndet. Bisebåndet blir litt stivt når man rynker snora. 2) Tre i anorakksnora FØR kantene trekkes med vattpølsa. 3) Bruk et par store sikkerhetsnåler (á la de man setter masker på når man strikker) for å tre vattpølsa med. Umulig jobb uten noe slags verktøy...

Jeg kjøpte antall meter stoff som beskrevet i mønsteret, men jeg har nok til et babyrede til. Brukte bare halvparten av skråbånd/bisebånd/anorakksnor også, så jeg trenger kun å kjøpe vatt. Noe for julemessa, kanskje?

Nærbilde av stoff- og fargesammensetning. Lys grå, lys mintgrønn og lillatoner.


I'm an aunt again!! Besides being a wonderful blessing in itself, it's also an inspiration and excuse to make all sorts of adorable baby stuff :-) I knitted a Snuppsi jacket (Klompelompe design), sewed pants (pattern from Speiltvillingene) and a baby nest (fabric and pattern from Stoff & Stil).

Ingen kommentarer: