onsdag 8. juni 2016

Ugress-godsaker

Er ikke veldig glad i verken løvetann på plena eller skvallerkål i blomsterbedet. I år ville jeg likevel prøve å se litt vennligere på dem:

Først plukket jeg 4 liter løvetannblomster. Og nei - for å få den mengden var det ikke nok å plukke bare på plena ;-)

Mye gult fargestoff i løvetann, visst...

Jeg brukte oppskriften til Hageflekken for å lage løvetannsirup. Etter oppkok og trekking over natta, kokte jeg inn sukker ca 30 minutter.

Til et lunsjbesøk forrige uke blandet jeg inn fersk og småsnittet skvallerkål og gressløk. Også her var inspirasjonen fra Hageflekken :-) Ble godt! Nå tenker jeg at det er dumt at det er helt år til neste år jeg kan lage nye porsjoner... ;-)


I decided to befriend the garden weed this year, and use them nutritiously. I ended up making dandelion syrup, and cream cheese with ground elder. Both were delicious! Now I actually think it's sad that I'll have to wait a whole year to make a new batch...

Ingen kommentarer: