fredag 12. februar 2016

Avskjedskake

I går spurte eldstejenta om ikke jeg kunne bake en kake som hun kunne ta med til skolen. I dag... En elev skulle nemlig slutte, og hun hadde nærmest lovet at hun skulle ta med kake. Med ansiktsdekorasjon...

Altså, innimellom øktene med maling av paneltaket i stua, fikk jeg bakt kaken. Siden det var litt knapt med tid, ville jeg effektivisere ansiktsdekorasjonen litt. Tidligere har jeg brukt glasur i ulike farger, men da må hele motivet sprøytes.


Denne gangen prøvde jeg noe nytt; jeg smeltet mørk kokesjokolade og sprøytet konturene, før jeg la det inn i kjøleskapet for å stivne helt. Deretter laget jeg hvit melisglasur med melk. Denne bare smurte jeg over ansiktet. Tilslutt la jeg ansiktet i fryseren over natta, slik jeg pleier med glasuransikter.

MEN; nå har jeg lært noe nytt (og dere kan lære av mine feil...). Melis stivner ikke når den fryses! Mulig dette er allmennkunnskap, men det var nytt for meg. Ergo fikk jeg ikke lagt bildet på kaka :-( Og siden jeg kom hjem fra nattevakt i morges og skulle bare legge på ansiktet og sende avgårde kaka med eldstejenta, hadde jeg ikke tid til å lage et nytt ansikt. Det enkle alternativet ble å legge bildet på kaka og så markere konturene, som så ble sprøytet med melis.


Mitt forslag til meg selv til neste ansiktskake; markere konturer med kokesjokolade som nå, men dekke ansiktet med melisglasur med pisket eggehvite som væske. Den herder bedre i luft. Ansiktet må dermed ordnes flere dager i forveien (kanskje t.o.m en uke, alt etter hvor tykt lag man har). Ergo må jeg ha litt bedre varsel enn én dag til å lage ansiktskake ;-)


My eldest daughter asked me yesterday if I could make a cake for her to bring to school, today... Normally, that would be no problem, but I'm in the middle of painting our living room ceiling. AND she wanted a facial decoration on the cake, as a farewell gift for a boy in class leaving. Juggling painting and baking was ok, but I had little time for the decoration, since I was about to leave for night shift at work. Piping frosting, which I usually do, would take too long, so I melted baking chocolate instead. I drew up the lines, hardened it in the fridge, and then spread simple icing (confectionary sugar and milk) on top. Finally, I put it in the freezer over night. Once I returned home from work this morning, my plan was to lay the face on top of the cake. Simple as that! Not... You see, this icing doesn't freeze! That was new to me :-( There was no time to make a new face, so I ended up just transferring the lines of the face from the picture to the cake, and then piping the lines with icing. Extemporaneous also works :-)

Ingen kommentarer: