torsdag 14. januar 2016

Flere mariusvotter

Det er gjerne slik at man innimellom får litt dilla på ulike prosjekter. Ser på ulike strikkesider at det ikke er bare jeg som strikker mariusvotter for tiden... Saken er at jeg fikk endel garn fra mamma og tante da jeg begynte med dillen, og her er det foreløpige resultatet:


Det brunrosa paret og begge lilla parene er strikket i Vamsegarn og blir kjempeflotte etter toving. Det turkise paret er strikket i Cortina fra Gjestal, og det tovet ikke like lett. Etter ordinær tovingsvask på 30graders finvask (800 omdreininger sentrifuge), var det nesten ikke tovet i hele tatt. Ser at noen anbefaler toving i tørketrommel, men selv etter 35 minutter tromling ble jeg heller ikke helt fornøyd med resultatet... Det røde paret er strikket i Finullgarn fra Rauma (dobbel tråd), og det tover også veldig fint. Det blågrå paret er Naturgarn soft fra Sparkjøp, og dette garnet tover greit. Resultatet blir tykkere votter, men på ingen måte stivere/hardere (slik jeg opplevde med garnet Artic fra Europris). For å slippe å kjøpe et ekstra nøste bunnfarge, hadde jeg 22 omganger etter tommeltråd før felling og kun 14 omganger tommel før felling. Ble fin i størrelsen likevel. På alle vottene har jeg valgt å ha kun 14 masker til tommel, og ikke 16, slik oppskriften sier, og pinne 7 istedet for 6.


More Marius mittens... I love the free pattern from Sandnes Yarn, and now that I know it by heart, they are even easier to knit! I've experiented with different feltable wool yarn from various manufacturers, and I'm mostly satisfied with the results. My mum and aunt both gave me yarn from their remnant storage when I started knitting these mittens. Having spent less than the half of it, I might be knitting even more pairs :-) Let's hope they sell well at the Christmas sale! (Yes, I know I'm a bit crazy to start planning 10 months ahead...)

Ingen kommentarer: