søndag 20. desember 2015

Julerød pute i vaffelsøm


Jeg hadde lyst på ny julepute, men fant ingen jeg likte på butikkene. Da jeg fant en 2,4 meter lang og julerød chenillegardin på gjenbruksbutikken, fant jeg ut at jeg like godt kunne sy et putetrekk selv. På Pinterest har jeg lagret mange instruksjoner for 'mocking' (vaffelsøm), og nå var tiden inne for å teste. Resultatet ble en modifisering av bilder, instruksjoner og egne ideer, og da ble den jammen akkurat slik jeg ville ha den! Monteringsputen er 40x60 cm, med overlappende åpning med knapper på baksiden. PS: fargen på stoffet er mest riktig på dette bildet...

Dette putetrekket er ikke sydd på en time... Først målte jeg opp og markerte "toppene" på hver bretteklaff, 8 cm mellom hver, totalt 10 klaffer. Deretter nålet jeg sammen klaffene, før jeg sydde en rettsøm 2 cm innpå klaffen.

Tilslutt nålet jeg klaffene annehver gang opp og ned, med 10 cm mellom hver bretting. Den neste bretteklaffen ble brettet motsatt enn den første, og nålet 5 cm bortom brettingen på forrige klafflinje. Slik får man et dekorativt diamantmønster.

I couldn't find a Christmas pillow in stores that I wanted, so finding a Christmassy red curtain at the second hand store inspired me to sew my very own and unique pillow cover. I ended up testing the technique 'mocking', which I've been meaning to do for a long time. You need to be patient when making this, and I used sooooo many pins in order to complete the flaps and folds. However, the time is definitely worth it, because I absolutely love the result!!

Ingen kommentarer: