onsdag 3. september 2014

Selbuvotter og fanagenser

Vi skal på middagsbesøk til nye landsmenn i dag, og jeg har strikket "Velkommen til Norge"-gave til minstemann i familien:
Fanagenser med rundfelling strikket i Dale Falk. Jeg tok utgangspunkt i en Mariusgenser str 1 år for oppleggsmasker mm, mens rundfellingen er fra et gammelt fanamønster fra Sandnesgarn.

Dette paret med selbuvotter veier 20 gram, så det er et fint restegarnprosjekt! Jeg fulgte mønsteret til votter i 3-5 år, men strikket i babyull håper jeg de blir passelige til 1-åring i stedet. Neste gang bruker jeg mormor-tipset: kutte de to første mønsteromgangene og heller legge til to ekstra omganger før felling, da blir det ikke så trangt rundt stjernetaggene i toppen. Et tips til: på diagrammet er det mønstermasker helt ut til sidekanten. Innsiden av hånden blir ryddigere hvis denne rekken strikkes helt hvit heller :-)

We've been invited for dinner at new friends' house today. They just recently moved to Norway, so I've knitted a welcome gift for their toddler son: Fana sweater and Selbu mittens. This will keep him warm through the cold Norwegian winter :-)

Ingen kommentarer: