mandag 16. juni 2014

Klasseselskap med pc-kake

Junior har bursdag neste uke. I dag feiret han sammen med tre andre juni-barn fra klassen. Invitasjonen laget jeg i tegneseriegeneratoren Toondoo som jeg testet ut under studiet mitt i vår (digital kompetanse). Kjempekjekt verktøy der man kan lage karakteren individuelt, velge ulike bakgrunner, tekstbobler, tilbehør mm. Åpnet bildet i photoshop tilslutt og skrev tilleggstekst nederst med sted og kontaktinfo.


Jeg hadde tenkt å lage en litt enkel kake. "Nei, mamma, vi må ha en kake som imponerer!!" var juniors svar på forslaget mitt. Han ville ha en pc-kake, denne gangen laget jeg den litt enklere enn pc-konfirmasjonskaka.

Fremgangsmåte: dobbel porsjon røre i liten langpanne, del kaka tvers over. Plasser ene delen på skrått underlag. Dekk begge kakedelene med glasur. Smelt 400g kokesjokolade (halvt mørk og halvt lys) og fyll i tastaturform av silikon. Sett tastaturet i kjøleskapet til det har stivnet. Kjevle ufarget marsipan til skjerm og musefelt, farg små klumper med rødt, blått, grønt og gult, som deretter kjevles. Skjær ut deler til Windows-logoen. Klipp en remse med spiselig papir og skriv på google-logo og søkefelt med spiselige tusjer. Legg på tastaturet. Kaka ble særdeles vellykket blant bursdagsbarna og gjestene :-)

I was planning to get away with a simple cake for my son and three classmates' birthday celebration today. Not because I didn't want to put some effort into it, but - oh the time... "No, we need a cake that's impressive" was my son's answer to my suggestion. Well, he wanted a computer cake, but I simplified the process this time. The keyboard is made from melted chocolate poured into a silicone mould, and the google logo and search field were drawn on edible paper with food writers. The cake was truly a hit among the kids!
Oh - and the invites were generated by the cartoon tool toondoo.

Ingen kommentarer: