tirsdag 1. april 2014

Holmenkollengenser med litt omgjøringer


Eldstesnuppa ønsket seg en ullgenser til klassen drar på leirskole. Greit å ha et mål å strikke frem mot ;-) De drar om 6 dager, og i dag festet jeg trådene og dampet den.

Jeg fant frem mønsterheftet tema 35 Norske ikoner fra Sandnesgarn, så fikk hun velge hvilken genser hun ville ha. Valget falt på Holmenkollengenseren. Jeg fikk tillatelse til å bytte ut kryssene med selburoser i stedet. I tillegg ville snuppa ha lang hals som hun kunne brette ned.

Jeg strikket genseren i Rubingarn, og brukte pinner 3,5 (vrangbord) og 4 (ensfargede partier). På mønsterdelen på rundfellingen gikk jeg over til pinne 4,5, for det er lett at det strammer seg litt når man strikker med flere farger. Samme metode brukte jeg på Mariusgenseren min.

My oldest daughter wanted a woolen sweater for her class' stay at an outdoor pursuits centre next week. I finished it today ;-) The original pattern is the Holmenkollen sweater (design 13) from Sandnes yarn factory, but I modified it, knitting stars instead of crosses and extending the neck rib.

Ingen kommentarer: