lørdag 24. august 2013

Strandparty og Justin Bieber-kake

Eldstejenta hadde bursdag i ferien, og i dag arrangerte hun forsinket selskap. Hun og ei klassevenninne inviterte til strandparty for hele klassen. Været var strålende, ungene var eksemplariske, og hele festen var en suksess.
Sjelden har jeg vel opplevd liknende dånetilstander over en kake jeg har laget, men med glasurbilde av Justin Bieber, ble jentene hysteriske og guttene misunnelige... Jentene knivet om å få kakestykket med munnen på :-)

Nå skulle jeg jo gjerne sagt at jeg er vanvittig god til å frihåndstegne, og at JB-bildet er mitt kunstneriske verk. Meeeen, her er fremgangsmåte for hvordan man virkelig lager glasurbilde: først fant jeg et bilde av JB på nettet, så redigerte jeg det i photoshop. Jeg visket bort skyggen (for å viske hvitt, må du ha svart som fargeinnstilling), deretter gjorde jeg det om til pop-art med kun to farger uten gråtoner (layer, new adjustment layer, threshold), før jeg speilvendte bildet. Etter å ha printet ut bildet på A4-papir, la jeg det inni ei plastlomme, og dekorerte med hvit og svart glasur. Glasurbildet ble lagt ei natt i fryseren, før jeg la det på kaka i morges og bare rullet av plastmappa.

Denne jukseteknikken er genial og kan brukes på alle typer bilder, og man trenger slett ikke å lage pop-art av bildet først. Man må bare ordne flere glasurfarger :-) Inspirasjonen fikk jeg av denne kaken med glasurbilde av Dora the Explorer.

En annen suksess var skattejakten! Jeg hadde vært nede i fjæra og plukket 14 passe klumpete steiner som jeg sprayet med sølvfarge jeg hadde til overs fra tidligere sprayprosjekter. Steinene gravde jeg ca 15 cm nedi sanden på en halv sandvolleyballbane, og der skulle 21 11-åringer grave frem skattene. De ble fantastisk engasjert, og flere gutter ville nesten ikke gi seg selv etter 30 min. Det var nemlig fortsatt en "sølvklump" som ikke var funnet :-)
Our oldest daughter's birthday party today was a great success. It was held at the beach, and the girls almost fainted when they saw the cake with Justin Bieber icing picture. Inspiration for this decorating technique is this Dora the Explorer cake. I made a pop-art of a JB picture I found on the internet (layer, new adjustment layer, threshold).

The treasure hunt was also an unbelievable hit among the 21 classmates. I sprayed regular rocks with silver paint, and then dug them into the sand on a beach volleyball court. I was amazed at how engaged the 11 year olds were!

Ingen kommentarer: