mandag 10. desember 2012

Adventsstake og førjulstre

Litt mer gjenbruk... Adventsstake er en selvsagt tradisjon her i heimen som de fleste andre steder, men jeg har ikke en spesiell stake som jeg må sette fram hvert år. Jeg har flere, og liker å variere litt fra år til år. Årets stake er ny i denne heimen, men jeg ser for meg at den har hatt et langt adventsliv i et annet hjem før. Den kjøpte jeg for 10 kr på gjenbruksbutikken, og husbonden synes det er den flotteste staken vi har hatt i hus! Selve sokkelen er i tre, men den er dekorert med tinnplater på sidene med bilder fra juleevangeliet. På sokkelen er en lang tinnplate med bibelverset " Men det begab sig i de dage, at en befaling udgik fra Keiser Augustus, at al verden skulde indskrives i mandtal". Sjarmerende!


Etter julemessa fikk jeg en førjulsgave av min "med-syerske": retro juletrær med oppheng. Jeg har begynt å venne meg til disse retrostoffene, og synes vel faktisk at det er litt kult også... Jeg har lenge tenkt at jeg skulle hatt lerkegran å henge slike ting i. En dag jeg kjørte hjemmefra, der jeg har kjørt maaaange ganger før, oppdaget jeg plutselig ei enslig lerkegran ved veien. Det drives veiarbeid der nå, og treet skal snart felles, så jeg var snar med å hente meg noen grener :-) Ungene har perlet juledekorasjoner, og de henger også fint sammen med juletrærne.


Just wanted to publish the wonderful Advent candle holder that I bought at the reuse store for NOK 10. The base is wooden crafted, and pewter plates illustrating the Nativity and a Bible passage are decorations. My husband thinks it's the greatest Advent candle holder we've ever owned!

I accidentally noticed a larch spruce not far from home the other day, and since it's about to be cut down due to roadwork, I brought branches home to decorate. My co-sewer from the Christmas fair gave me homemade, retro Christmas trees, and the kids have beaded ornaments. A real eye-catcher in our living room :-)

Ingen kommentarer: