tirsdag 11. september 2012

Eple- og ripssaft, og ripstrollkrem

Epler fra mammas kollega, rips fra naboen, gamle glassflasker fra tante, utgangspunkt for oppskriften fra mormor = deilig saft! Jeg hadde 2 kg epler i biter sammen med 2 kg rips i saftkokeren, 1 liter vann i bunnen. Etter at jeg hadde tappet av safta, kokte jeg inn 1,5 kg sukker før jeg tappet safta over på varme glassflasker.
Nå synger ripsbærene på siste verset, men jeg rakk å lage trollkrem med ferske rips til søndagskaffen i helga. Deilig med vaniljesaus til! Pisk 2 eggehviter, 3 dl sukker og 1 liter rips i mikser (store rundvispen) til det blir en deilig skummete krem.

I've made concentrated syrup from apple and red cranberry. The cranberries are at the peak of ripeness right now, so I also made a Norwegian dessert on Sunday called troll cream. Mix 2 egg whites, 1,3 cups sugar and 4,2 cups red cranberries. Serve with vanilla custard. Yummi!

Ingen kommentarer: