søndag 25. desember 2011

Juleklær

Ønsker alle bloggjester ei god jul!


















Her hadde vi en rolig og trivelig julaften sammen med mormor og morfar i går kveld. Ungene hadde på nye klær for anledningen. Jeg kjøpte stoff på Stoff og Stil for å sy julekjole til eldstejenta, og fant inspirasjon i dette bildet da jeg laget mønsteret.

Jeg hadde stoff til overs - så jeg sydde en kjole til minstejenta også...

Jeg hadde fortsatt stoff til overs - så jeg sydde et slips til junior også...

Jeg har fortsatt stoff til overs - men det får ligge i stoffeska :-)













Her er mønstrene jeg laget meg til sømprosjektene. De fire delene øverst til venstre er minstesnuppas kjole, målt etter en kjole hun allerede har og deretter gjort om i snitt. Nederst er overdelen til eldstejenta, målt etter kroppen hennes. Slipset til prinsen er målt ut i fra et slips han allerede hadde som var litt lite, så jeg forstørret mønsteret litt.


















Slips var jo veldig enkelt å sy! Her er en kortfattet sømveiledning:
1 - legg snippene på stoff og fór rett mot rett og sy rettsøm sammen. Vreng og stryk ned. Brett slipset med stoffets rettside mot hverandre. Sy rettsøm langs langkanten. Vreng og stryk ned.
2 - Vri den øverste og smaleste delen av slipset som vist på bildet, sy ned for hånd. Nå har du ei løkke
3 - Legg snippenden nedover mot løkka og tre den gjennom. Tre et strikk i passe lengde gjennom knuten.

Tips: Før jeg fant ut at det var like enkelt å lage egne sømmønster, surfet jeg litt på nettet for å se hva jeg fant. Da kom jeg over denne samlingen av gratis sømmønster.

I sewed new clothes for Christmas for the kids. I ended up making my own patterns, but stumbled across these links to free sewing patterns. It might come in handy some other time :-)

Ingen kommentarer: