tirsdag 23. august 2011

Dukketeppe i bølge- og hullmønster


I ferien kjøpte jeg tre nøster Sunshine-garn fra Four Seasons Gründl (heia Tyskland!) i en garnbutikk, og på bilturen hjem strikket jeg et dukketeppe. Jeg laget meg mønster på en konvolutt som jeg fant i veska, og reknet ut oppleggsmasker i forhold til ønsket størrelse og ut ifra strikkefasthet. Teppet blir lagt i gaveeska inntil videre :-)

Strikkefasthet: 15m = 10cm
Pinner: 4,5mm

Legg opp 69 masker og strikk 3 omganger rillestrikk. Deretter er mønsteret slik: strikk 2 kantmasker (strikkes rett på alle pinner), *kast, 3 rett, 2 rettvrang sammen, 2 rett sammen, 3 rett, kast, 1 rett* . Gjenta *-* nesten ut omgangen, avslutt med 1 kast og 2 kantmasker. Strikk vrang tilbake. Fortsett slik til ønsket lengde, avslutt med 3 omganger rillestrikk og fell passe løst av.

On the way back home from our vacation, I knitted a doll afghan. I cast on 69 stitches with yarn of gauge 4 st = 1". The pattern goes like this: knit 3 rounds of garter stitch, then k 2 (every round), *yo, k3, s1k1psso, k2tog, k3, yo, k1*. Repeat *-* until 2 stitches remain, then yo and finally k 2 (knit every round). Purl back on the next round. Continue until desired length, knit 3 rounds of garter stitch, cast off. Weave in the ends.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hurra - har googlet så lenge for å finne et slik mønster

Anette