onsdag 29. juni 2011

Sommertopp

Jeg hadde lyst til å strikke en litt frisk sommertopp til minste-prinsessa mi, så jeg kjøpte mandarin petit, målte omkrets, reknet ut strikkefasthet og oppleggsmasker og satte igang. Men uten mønster ble jeg usikker på hvordan jeg ville avslutte den oppe, og toppen ble lagt vekk for en stund. Løsningen kom ved helgebesøk av ei svigerinne som hadde dette mønsterheftet fra Sandnesgarn i strikkeveska si. Jeg falt for design nr 19, så jeg heklet små blomster som danner både kant øverst foran og bak og stropper. Søtt :-)




Fremgangsmåte:
Strikkefasthet: 27m = 10cm
Pinner: 3mm
Garnforbruk: 90 g
Oppleggsmasker: 160
Felling etter 27 cm: 5-3-3-2-1-1
Full høyde på strikkedel: 35 cm
Antall blomster: 21 (6 foran, 4x2 til stropper, 7 bak: for å få det til å gå opp)

My youngest princess now has a new summer top. I cast on 160 stitches, knitted 27 cm, then decreased 5-3-3-2-1-1 in each side before ending at 35 cm. 21 flowers edge the knitted work and also function as straps. Nice :-)

Ingen kommentarer: