lørdag 14. november 2009

Vinkellue til gutt

Vi hadde planleggingsdag i dag, og jeg strikket en vinkellue til englegutten. Jeg hadde målt hodeomkrets og lengde fra øre til øre, og reknet ut oppleggsmasker og antall omganger på forhånd. Lua ble ferdig før planleggingsdagen var slutt, og jeg var spent på å få sjekket om lua passet. Vel hjemme måtte jeg innse at lua var for lang. Dermed rekket jeg opp godt over halvparten av lua og strikket den opp igjen under barne-tv. Men nå ble den rett og slett for liten... Jeg HATER å rekke opp, så det blir ikke aktuelt å gjøre om lua igjen, derfor har jeg strikket på knyttebånd, så får den bli julegave til noen som har et mindre hode...

Garn: reste-ullgarn
Pinner: 3,5mm og 4mm
Strikkefasthet: 23m = 10cm
Hodeomkrets: 51cm

Mønster:
Legg opp 120 m på rundpinne 3,5. Strikk 5 omg rillestrikk. Strikk 2 omg i hver farge mens du på første omg av hver farge strikker følgende: rett, øk 1, 18 rett, 3 rett sammen, 18 rett, øk 1, 1rett, øk 1, 18 rett, 3 rett sammen, 1 rett, øk 1, 1 rett, øk 1, 18 rett, 3 rett sammen, 18 rett, øk 1.


Når du har gjentatt mønsteret 8 ganger, skal det kun felles og ikke økes på mønsteromgangen. Fortsett med det til det gjenstår 6 masker, tre tråden igjennom disse og fest.



I knitted a mitered hat for angel boy during our planning session today, after having calculated stitch amount and length from his head size. Unfortunately, it still didn't fit him. So I ravelled, recalculated and knitted it once more. Still not fitting. So since I HATE to ravel, there's no chance I'll be doing that again. I'll just give it away to someone with a smaller head...

Ingen kommentarer: