torsdag 19. mars 2009

FORENINGSMAT



Jeg hadde forening i uka som var, og da serverte jeg bakte poteter med ostefyll. Skåla med ostefyll ble skrapet tom av husbonden etter at foreningsdamene hadde fått sitt, så bilde av retten finnes ikke. Legger inn et av bordpynten heller... Til Solveig og Gurine - og resten som ville ha oppskriften - sånn lages ostefyllet:

- 1pk fetaost
- 2 dl creme fraiche
- 1,5 ss Dijon sennep
- revet skall av 1/2 sitron
- en bunt persille (finhakket)
- 1,5 ts rosépepper (knust i morter)
- salt og pepper etter smak
- skinke i små biter (jeg kjøpte ferdig oppskåret, og kuttet de enda mindre)

Ha alt i en bolle og bland med en håndmikser. Gjort i en fei!! Bak potetene ferdig, skjær kryss, åpne, ha i fyll og sett i forvarm ovn på 200grader, midt i ovnen i ca 10 minutter. Ellers kan fylle stekes for seg i en ildfast form og serveres ved siden av. Egentlig bruker jeg dette ostefyllet (minus skinkebiter) til laksefilet - det er snaddermat! Skjær snitt midt i filetstykket, ha i fyll, samme stekeanvisninger som bakt potet.

I had women's club this week, and I served bakes potatoes, which was a real hit. Mash feta cheese with creme fraiche to a rather full mix, add finely chopped parsley, broken rose pepper, some Dijon mustard, grated peel of a 1/2 lemon, and some salt and pepper. Bake in oven at 390F for 10 minutes. Enjoy!

1 kommentar:

Åshild sa...

Oi-det hørtes godt ut! Jeg skulle gjerne vært der og smakt litt...Kanskje finner jeg ingrediensene her og. I dag var jeg på en spennende rusletur, og ellers går det bra med språkstudiet. I dag lærte vi bl.a å spørre om telefonnr. Hils alle, og ha ei riktig god helg!
Klem fra Åshild