mandag 7. oktober 2019

Strikket vaskevott i jut/hamp

5,5 uker igjen til julemessa 😀


Forrige uke laget jeg en porsjon med olivensÄpe. For Ä lage en fin gavepose, kom jeg pÄ at jeg ville strikke en vaskevott i tillegg. Fikk kjÞpt hampgarn pÄ SÞstrene Grene. Jeg hadde i utgangspunktet kun tenkt Ä ha naturfarget hamp, men nÄr de ikke hadde det, var det jo egentlig fine farger de hadde.


FÞrst prÞvde jeg Ä strikke votten pÄ strÞmpepinner, men maskene bare gled av pinnene. SÄ jeg endte opp med Ä strikke frem og tilbake pÄ rundpinne, og sÄ sy igjen i siden. Her er mÞnsteret mitt:

Legg opp 40 masker pÄ pinne 4.
Strikk 23 riller frem og tilbake, start sÄ fellingen:

- *3 rett, 2 rett sammen* ut omgangen
- 3 omganger rett (= riller)
- * 2 rett, 2 rett sammen* ut omgangen
- 2 omganger ret (=  riller)
- *1 rett, 2 rett sammen* ut omgangen
- 1 omgang rett
- * 2 rett sammen* ut omgang

Klipp garnet slik at det stÄr igjen en 90 cm lang trÄd. Bruk denne trÄden til Ä sy sammen siden av votten. Bruk deretter samme trÄd til Ä hekle en hempe av 15 luftmasker med heklekrok 4. Fest trÄdene.

--------------------------------------------------------------

I tried knitting scrub mittens of jute for the Christmas sale, and I think they turned out ok. So here's my pattern:

Cast on 40 stitches with US needles 6.
Knit 46 rounds of garter stitch, and then start the decrease:

- * knit 3, k2tog* the whole round
- knit 3 rounds
- * knit 2, 2 k2tog* the whole round
- knit 2 rounds
- *knit 1, k2tog* the whole round
- knit 1 round
- * k2tog* the whole round

Cut the yarn, but leave a 35" strand, which you'll use to sew the side of the mitten together and then crochet a loop (15 ch). Weave in the ends 😊

Ingen kommentarer: